mandag 1. september 2008

Indisk reisebrev nr. 6

Jeg har klipt meg.
Det begynner å bli noen år siden forrige gang jeg hadde en ordentlig hårklipp, siden jeg som regel gjør det selv. Første gang jeg var i India var jeg også innom en frisørsalong. Det kostet meg 3 kroner, og jeg fant derfor ut at jeg kunne ta sjansen en gang til.

Det startet ganske tradisjonelt, sånn bortsett fra at jeg slapp å si noe om hvordan jeg ville ha det. Håret mitt byr jo uansett ikke på de store valgmulighetene...

Etter at hårklippen var over, kjørte jeg like godt på med barbering óg. Det tror jeg jammen ikke jeg har gjort i salong før, så det kunne jo bli spennende. Det startet opp med kraftig mykgjøring. Vann ble påsmurt i mange omganger. Deretter kom skummet. Og så var det klart for barbering. Da følte jeg på en måte at jeg la livet mitt i en fremmeds hender. Det er jo ganske skarpe saker det er snakk om, og jeg bør jo for min egen del sitte helt i ro. Det gikk heldigvis fint, og da restene av skummet ble vasket av tenkte jeg at det hele var over. Men den gang ei!

Det fortsatte med mer spraying av vann, fuktighetskrem og aftershave. Så ble det sprayet litt vann lenger opp i fjeset, og han startet å massere øynene og områdene rundt. Det ble også dratt et par ganger i hvert øyelokk. Nå begynte det å bli interessant.

Masseringa fortsatte videre oppover i hodet. Han gnidde seg gradvis bakover i flere omganger, og i forlengelsen av hver runde ble det avsluttet med et aldri så lite klapp bak hodet mitt. I denne delen av frisørbesøket mitt var det nesten så jeg brøt ut i latter. Dette var for drøyt. Men det slutter ikke her!

Da han følte hodet var unnagjort ble jeg dyttet litt fremover på stolen, og skuldrene var neste mål. Han masserte og slo meg på skuldrene. Da begynte jeg å vurdere om denne unge mannen egentlig visste hva han drev med - noe av dette gjorde jo faktisk ganske vondt. Han fortsatte nedover ryggen med samme type behandling, før han avsluttet med å dra i høyre øre til det gav fra seg et lite knekk og deretter venstre øre til det gav etter.

Hele klippen/showet/behandlingen kom på 6 kroner og 50 øre. Og jeg fikk til og med sideskill på kjøpet!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei fin side!!

Denne klippen hørtes fantastisk ut =)

Hilsen Ole-Jørgen

Knut Olav sa...

Fantastisk! Har kost meg en liten stund på søndagsmorgenen med reisebrevene. Og frisørbesøket var en høydare :) Tror du bør satse på sideskill fremover.

knut olav

Anonym sa...

Enig med Knut O; dette var en alldeles strålende historie.
Men må si at det slettes ikke er dårlig underholdning å lese de andre innleggene heller.
Har du tenkt på at kanskje den ivrige frisøren bare ikke skjønte hva du mente?
Hvis man sier "should have hair-cut" og "sholder-clap" ganske fort på indisk-engelsk, så ligner det jo litt?
Kanskje han bare gjorde begge deler for å være sikker? Som du sa, så er jo indere hjelpsomme folk...