søndag 4. mars 2007

Man kan jo lure

For noen timer siden tok jeg toget med Vegard Hasselgård. Da kom vi i snakk om denne nødbremsen man finner i alle vogner. Har ikke tenkt så mye på det før, men når temaet først var der, så dukket spørsmålet opp: Hva er den egentlig til?

Ved nødbremsen står det bare når man ikke skal benytte seg av den, nemlig når det brenner. På sikkerhetsarket står det i tillegg at den ikke skal brukes ved sykdom og skader eller når man føler seg truet - da skal togpersonalet kontaktes. Men når skal man bruke den da? Doer finnes jo på toget, så slike behov dekkes relativt lett uten å stoppe toget. Hvis togføreren besvimer eller dør i løpet av reisen kanskje? Men det er det jo ikke lett å legge merke til. Hva hvis man plutselig ser en elg eller et rådyr med retning over toglinjen? Er det et tidspunkt å trekke i nødbremsen? Vil vel være litt vanskelig å se hvor dyret virkelig har tenkt seg, tenker jeg.

Kanskje er det bare en ting toget skal ha? En del av inventaret. Fungerer den i det hele tatt? Og eventuelt hvordan? Stopper toget brått? Er det kraften fra armen som drar i bremsen som stopper toget? Det må jo i såfall være fryktelig tungt å stoppe toget alene! Og er det da tyngre langt bak i toget enn foran? Hva hvis flere går sammen og drar i hver sin nødbrems? Vil toget da stoppe før? Eller vil bremsene oppheve hverandre? Kanskje er det såpass kjedelig at nødbremsen bare får en lampe til å lyse fremme hos togføreren og fortelle at en eller annen eventyrlysten person har tatt motet til seg og dratt i håndtaket?

Så hvorfor drar ikke flere i nødbremsen? Det er vel åpenlyst: Ingen vet når den skal brukes! Eller hva som da vil komme til å skje...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Interessant. Har kanskje snust litt på tanken selv en gang, men har nok gitt opp uten å finne noen god forklaring selv.. Tenker kanskje at den skal benyttes på stasjonene sånn hvis du ser at en hund har satt halen i døra og blir slept langs toget og konduktøren ikke har sett det samme..?
-thorandre-

Anonym sa...

Mange interessante spørsmål der, jeg kan dessverre ikke svare på noen av dem med sikkerhet - men jeg kan komme med følgende opplysning:

Inntil nylig sto følgende på sikkerhetsinformasjonsplakaten i alle NSBs togvogner: Kontakt togpersonalet ved nødsituasjoner, for eksempel sykdom, skader eller avsporing.

Hvis togpersonalet må varsles av passasjerene når toget sporer av, kan de ikke være mye til togpersonal. "Unnskyld, har du lagt merke til at..?"

Tore Johannes sa...

Etter jeg leste innlegget ditt har jeg lenge fundert på hva som kan være gyldig grunn for å trekke i nødbremsen. Den eneste grunnen jeg har kommet til hittil, må være hvis man kommer på at man glemte babyen/barnet sitt på perrongen og toget ikke har kjørt lenger enn et par minutter. Ellers aner jeg ikke...

Torstein sa...

Veldig hyggelig med kommentarer av Thor André og Lars Erik her. Alltid stas med nye kommentører, eller no..

Veldig fint å varsle togpersonalet ved avsporing, ja.
Ellers virker det som det er en viss enighet om at nødbremsen bør brukes i det man kjører ut fra stasjonen og noe er glemt igjen eller henger fast i døra...

Anonym sa...

Nødbrems brukes ikke ved brann da det skal avgjøres av lokomotivfører hva som er et egnet sted å stoppe. Tunneler og bruer er eksempler på der man ikke skal stoppe.

Ting som er glemt igjen på perrongen er enten allerede stjålet eller så sier du fra til ombordansvarlig så ordner han det, nødstopp hjelper deg litt da rett ombordpersonale vil kaste deg av så kan du selv gå tilbake og hente kofferten....

Hvorfor skal man dra i nødstoppen ved sykdom? Hva tjener man på det? Kommer ambulansen? Neppe, man sier ifra til ombordansvarlig som igjen tar kontakt med lokfører som igjen avtaler hvor han skal møte ambulansen.

Nødstopp kan du derimot bruke når du ser at det henger en kar på utsiden, en bil kjører inn i siden av vognen du sitter i eller andre tilfeller der du ser fare for liv.

...Og til slutt, dersom du faktisk henvender deg til ombordpersonlaet ved avsporing så vil de fortelle deg hvorvidt du i det hele tatt burde forsøke bevege deg ut av vognen, hvor du evt. skal gå ut og hvilken retning du skal bevege deg etter at du har kommet deg ut. Har du bedre kontroll på situasjonen kan du fortsatt henvende deg til ombordpersonalet og fortelle de hvordan dette skal håndteres, det setter de alltid stor pris på.