lørdag 21. juni 2008

Hanekammen er ikke borte

I dag har jeg tatt t-banen opptil flere ganger. Er ganske fornøyd med den må jeg si. Jeg har jo bodd noen år i Saltnes uten lappen, så jeg vet litt om kollektivtilbud - og mangel på 
sådann.

Der satt jeg, da. På t-banen. Og ante fred og ingen fare. Plutselig kommer det inn en fyr med hanekam! Denne merkelige, upraktiske og hårmiddelkrevende sveisen. Jeg blir nesten litt imponert når jeg ser en slik - spesielt hvis den er av det høye slaget.

Det at det dukker opp en hanekam i ny og ne er forsåvidt ikke SÅ merkelig. Blizterne finnes jo fortsatt. Og de holder visst på tradisjonene. Det som gjorde denne hanekammen litt spesiell var at mannen som bar den ikke var noen tenåring. Han var ikke i 20-årene. Han var ikke i 30-årene engang! For å være helt ærlig slet jeg litt med å bestemme alderen hans, men han var ingen ungfole akkurat. Med ganske så skrukkete hender og et ansikt preget av tidens tann, vil jeg tippe han var et sted mellom 50 og 70 år. Og altså med hanekam.

Da begynner jeg å lure litt på hva slags sammenheng eller sosialt miljø han hører hjemme i. Hvor kan han passe inn lissom? Men jeg håper jo for hans del at han har funnet en gjeng der hanekammen er verdsatt. 

Ingen kommentarer: