onsdag 21. februar 2007

Absolutt stemt

Som musiker kommer man stadig borti stemmeproblematikken. Da tenker jeg ikke på å stemme ved stortingsvalg eller kommunevalg, selv om det også er en god ting, men rett og slett å være samstemte - slik at ting ikke høres surt ut. Dette gjelder i band så vel som i orkester.

Her i landet liker vi å tenke, hvis man finner på å tenke på dette i det hele tatt, at enstrøken A ligger på 440 hertz, hvertfall i bandsammenheng. Både elektriske pianoer og elektriske stemmemasiner går ut ifra dette. Problemet kommer når noen pianostemmere, eller flygelstemmere, liker å gå sine egne veier. På flygelet i Filadelfia ligger for eksempel A på 442 hertz. Vet ikke egentlig hva som er bakgrunnen for dette. Kanskje man tenker at dette løfter sangen enda et hakk nærmere Gud? Eller låter det kanskje bedre?

Det er i hvertfall ganske upraktisk. Skal det her brukes synth i tillegg til flygel, må synthen stemmes et par hertz opp, og dette er det ikke alle som vet hvordan man gjør. Og gitarister og bassister bør helst benytte en stemmemaskin som det går an å gjøre noen innstillinger på, og det kan ikke alle maskiner.

For oss som har gleden av å spille med en trekkspiller, dukker det samme problemet opp. På trekkspill er det som regel også nemlig 442 hertz som gjelder. Så da må jeg stemme opp bassen, for så å stemme den ned igjen til neste øvelse.
I noen andre land er det andre mål som gjelder. Hva i all verden er poenget med dette? Hvorfor kan man ikke bare bli enige?
Hva med de som har absolutt gehør? Hvor er den absolutte A'en? 440 hertz? 442 hertz? Noe helt annet? De burde jo nesten være målestokken.
Jaja, de fleste slipper å bekymre seg for dette. Og det er jo heller ikke noe jeg går og irriterer meg over daglig, men jeg syns det er litt tåpelig, da!

5 kommentarer:

Tore Johannes sa...

Tror nok dette er bare noe vi må leve med, Torstein. Heldigvis klarer vi å stemme instrumentene våre slik vi ønsker. Hvis ikke hadde det vært verre...

Ole A sa...

det som er forunderlig her er at den offisielle kammertonen i Europa er 442... i USA er den 440. men dene problematikken er noe både lærde og ulærde strides om.

her kan du jo lese litt:
http://thevibe.net/smf/index.php?topic=12.0

Torkild sa...

Jeg snakka med Andreas Knudsrød om dette i går, og han fortalte at på Kulturens Høyborg, Den Aller Høyeste Skolen, er de aller fleste pianoene stemt i 442. Han fortalte videre at dette var fordi de fleste blåseinstrumenter og strykeinstrumenter klinger bedre i 442 enn i 440.. Det vet jeg ingen ting om, det er mulig de bare gjør det fordi det er innmari hipt å spille piano og trekkspill sammen der oppe også.. Personlig hisser jeg meg litt opp over at tuneren min justeres etter cent istedenfor herz, og i og med at jeg ikke vet hvordan forholdet er mellm herz og cent er jeg plutselig overlatt til det gode gamle Gehøret når jeg må spille i 442.. Flaks for meg at jeg spiller et instrument som bare rumler og at ingen egentlig hører om det er rent eller ikke langt nedi der.. Dessuten er det som vi alle vet nesten ingen som hører på instrumenter og sånne ting, det er jo TEKSTEN som er viktig! Oi, detta ble langt get..

Torstein sa...

Takk for flotte innlegg her!
Setter pris på at du gjør en innsats for å finne ut av ting, Torkild. Det skulle jo egentlig bare mangle om Den Høyeste Skolen ikke stemte litt høyere enn andre.

bulleland sa...

Skjønner egentlig ikke hva det er dere bråker om?
Asså, JEG har aldri hatt det problemet at jeg må stemme opp eller ned? ;)
Men jeg må si at jeg er facinerad :D