mandag 20. oktober 2008

Fyllesjuke tiggere er ikke som andre tiggere

Det er mange type tiggere rundt i Oslos gater. Vi har disse som man ser eller hører trenger pengene til alkohol eller stoff. Noen sitter og spiller et instrument; det være seg trekkspill, tamburin, gitar eller saksofon. Det har også blitt stadig flere Øst-Europeiske tiggere, som muligens er del av en større liga.

Noen skriver en lapp eller plakat som forteller hva de trenger og hvorfor. Noen bare spiller og/eller synger og har en gitarkasse eller noe liknende stående i forkant. Noen går rundt og rister på et beger hvor de allerede har fått litt penger, mens andre bare sitter med et beger foran seg og håper på det beste.

Vi har også de som tar kontakt med kommentarer som: "Du har ikke noen kroner og avse?" eller "Kan du hjelpe meg med en tier til bussen?" Andre tar i litt ekstra og sier: "Du har ikke en million og avse?" Dette syns jeg er ganske festlig, selv om jeg ikke har opplevd det selv.

Nå har jeg imidlertid vært vitne til en ny variant. Søndag, litt utpå dagen, er jeg ute og går og blir stoppet av en ung gutt som sier:

"Har du mulighet til å hjelpe meg med et par kroner til en øl? Jeg er så fyllesjuk, se."

Han skal ha for ærligheten, men det innbyr ikke akkurat til å grave dypt i lomma, må jeg ærlig innrømme.

5 kommentarer:

Ingrid sa...

cred for ærligheten, ja!
Men torstein, ej må innrømme et svik me bilda å eine kommentaren asso... kan du tilgi mej??

Torstein sa...

Hehe... Når man legger ut bilder på facebook må man vel regne med at bildene kan bli misbrukt på andres blogger og det som verre er. :)
Du er tilgitt, Ingrid!

Ingrid sa...

hehe, ja., blei litt forvirring her no, so ej svara her;)
Takker!:D

Anonym sa...

Nå er det jo ganske mange tiggere i Tønsberg også. De siste gangene jeg har vært i byen, har det stått en fyr med blokkfløyte og tuta ivei på et gatehjørne. Tenk å jobbe på den narvesenkiosken like ved!! Blokkfløyte hele dagen!
NEste gang jeg går forbi skal jeg si: SKJERP DEG OG FÅ DEG EN JOBB!!! Eller i det minste en gitar.....

Torstein sa...

Det er mye man kan bli vane med hvis man hører det tilstrekkelig mange ganger, da. Tror du ikke? Og det spørs vel om han skjønner hva du sier uansett..?