onsdag 14. september 2011

Musikalsk hovedstad

Det er ikke så ofte, men når jeg nå og da er så heldig å gå gjennom Oslo sentrum akkurat i det klokka slår hel time, fascineres jeg av klokkespillet som lyder utover gatene. Det er vel muligens fra Rådhuset disse liflige tonene strømmer imot oss. Forresten er det kanskje ikke musikk hver eneste time, men nå i kveld kl.21.00 var det i alle fall en lett gjenkjennelig melodi. Det var rett og slett "Over the rainbow" vi var så heldige å få høre denne gangen.

Jeg blir stadig positivt overrasket over utvalget av sanger, melodier eller låter. En gang kan det være et klassisk stykke, andre ganger kan det være viser eller poplåter. Fellesnevneren er at det stort sett alltid er noe gjenkjennbart. Noen ganger kan det være litt vanskelig å få tak på melodien - antakelig på grunn av alle overtonene. Men da kan man gå og grunne litt på det, og det gjør det jo bare enda mer fascinerende.

Min oppfordring til deg som nå og da spaserer i Oslos gater: Ha øyne og ører åpne! Øynene kan det nok uansett være greit å ha nogenlunde åpne, og ørene er det på generell basis vanskelig å lukke. Men er du oppmerksom nok, kan du få deg en riktig så hyggelig stund.
God tur!

2 kommentarer:

kristine sa...

Men hvilke sanger hadde det vært mindre hyggelig å høre en kveld man rusler gjennom Oslos gater?

Torstein sa...

Hmmm...jeg kan ikke komme på noen. Men det er sikkert andre som tenker på noen låter de ikke vil høre. Noen forslag? Det kan jo være slike man lett får på hjernen kanskje?