tirsdag 26. august 2008

Indisk reisebrev nr. 3

Høyre hånd overgår venstre en høy gang. Man vinker med høyre hånd, man betaler med høyre hånd, og ikke minst spiser man først og fremst med høyre hånd.
Akkurat dette siste punktet kan by på problemer. Vi var på besøk hos noen der vi skulle forsyne oss med snacks. Jeg ble rent rådvill der jeg satt. Skal jeg ta skjeen i høyre hånd og legge snacksen over i venstre for så å spise med høyre? Eller bør jeg ta med venstre, slik at jeg får lagt det over i høyre og deretter spise med venstre eller kaste alt i munnen med høyre?
Hvem har sagt at det er enkelt å spise snacks? Ikke jeg!
Jeg måtte rett og slett spørre min søster til råds, og det viste seg at det var teknikken med å forsyne seg med høyre hånd, legge det over i venstre og spise med høyre som gikk av med seieren.

Andre bemerkninger:

- Barnevogn er et fremmedelement i India
Noen tror jammen at barnet er nødt til å være sykt, siden vi ruller det foran oss på den måten.

- Indisk-engelsk kan være ganske så festlig
Jeg sier ikke at norsk-engelsk er SÅ mye bedre, men allikevel - det må nevnes. Bursdagssangen høres omtrent ut som dette: Happy bøley do yo (både l og d uttales langt bak i munnen).

- Jeg har faktisk lært enkelte ord på hindi!
(Jeg skriver dem sånn jeg sier dem)
Namasté = God dag
Danjavad = Takk
Bas = Nok
Baia = Bror
Didi = Søster

- Jeg sliter litt med å se på meg selv som Mama
Det er nemlig betegnelsen min i forhold til niesene mine; mors bror. For dem er jeg heldigvis onkel...

- Jeg har sett min første Bollywood-film!
Den het Lagaan og var riktig så bra. Mye mer sang og dans enn i en Hollywood-film og en langt bedre moral.

Ingen kommentarer: