fredag 22. august 2008

Indisk reisebrev

Jeg er i India! De med god hukommelse husker kanskje at jeg har vært her før. Det er heller ikke uten grunn, siden min søster, svoger og 2 nieser bor her. Nå har Ragnhild, min andre søster, og jeg tatt turen til dette svære landet i øst fylt av mennesker, kuer, hunder, apekatter og krydder.

Noen tidlige bemerkninger:

- Hvor er alle kuene hen?
Det var da mange flere kuer i gatene i Delhi (uttales Delli, bare så det er sagt) forrige gang jeg var her. På vei opp i fjellene ble imidlertid gatene flittig besøkt av både kuer, geiter og aper.

- Indere er hjelpsomme
Her er de ikke redde for å ta kontakt med ukjente. Noen vil gjerne ha litt betaling for det, men andre er rett og slett bare hjelpsomme.

- Dobesøk er ingen lek
Doen er et hull i gulvet, så hvis man må ordentlig på do, sitter man på huk og kan bli ganske så støl i låra hvis man har mye ugjort...

- Det er nesten like mange trehjulsbiler som firehjulsbiler i Delhi - hvertfall føles det sånn.

- Det er utrolig hvor mye/mange man får plass til på en sykkel eller scooter eller en liten trehjulsbil.

- Veivesenet i India er mye morsommere enn veivesenet i Norge.
En ting er at det blant annet består av kvinner i gule vester med alt for små koster, som bildet viser.De viktigste bidragene er allikevel alle de festlige skiltene. Her kommer et utdrag:










Skrivefeil som econoly i steden for economy sklir også lett igjennom..

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Så kjekt med reisebrev! Fin blogg du har, forresten, du er ein veldig flink og underhaldande skribent! Fortsatt god ferie i India.

Helsing Magne

Anonym sa...

Takk for gode betraktninger fra Indien. Håper du får gode dager der.

Jeg har akkurat kommet tilbake til Brasil etter en måned i USA og er spent på å ta tak her igjen.

fred.

Anonym sa...

Horn prohibited!! Genialt skilt! :)
Lykke til videre på ferden!

Anonym sa...

Hyggelig å høre fra deg! Dette var India i sitt ess ja. India gir en god følelse... Sukk.

Ha en strålende tur videre!

Marika C. Hetland sa...

Vekker gode minner, dette her! I Bombay gjaldt èn trafikk-regel: Den som tuter først har forkjørsrett! Det var ganske interessant når det var sånn ca mange millioner biler ute og kjørte på en gang!
Kos deg videre, og nyt en kopp chai (indisk "te") for meg!
SMIL